Musculo Skeletale Echografie (MSU)

Musculoskeletale echografie is een beeldvormende onderzoekmethode om met behulp van ultrageluid anatomie en aandoeningen van het menselijk lichaam in beeld te brengen. Met behulp van echografie kan een beeld verkregen worden van gewrichten, banden, pezen (scheuren en kalkafzettingen) en spieren. Echografie van het bewegingsapparaat kan zowel diagnostisch of tijdens de behandeling als evaluatiemiddel ingezet worden. In onze praktijk zien wij echografie als waardevolle toevoeging op de reguliere zitting fysiotherapie dan wel manuele therapie of bekkenfysiotherapie. Ook op het gebied van de bekkenfysiotherapie hebben wij geschoolde collega's die u op dit vakgebied kunnen bedienen.

Wanneer kan echografie worden gebruikt?

Met behulp van echografie kan inzicht verkregen worden in gewrichten, pezen en spieren en de contouren van de botten. Dit kan diagnostisch gebruikt worden bij:

• schouder: slijmbeursontstekingen, pees- en spierbeschadigingen/-scheuren, botafwijkingen en verkalkingen

• elleboog: tenniselleboog, golferselleboog en  peesbeschadigingen

• pols: carpaaltunnel syndroom, peesbeschadigingen en kleine fissuren of avulsiefracturen

• heup: slijmbeursontstekingen, kapsel en  peesbeschadigingen

• knie: kniepees, kniebanden en  peesbeschadigingen

• enkel: gewricht, enkelbanden, peesbeschadigingen en kleine fissuren of avulsiefracturen

• achillespees: scheuren en ontstekingen

• algemeen: spierscheuren en peesbeschadigingen

Echografie als evaluatiemiddel

Met echografie kan onderzocht worden of en in welke mate spierscheuren wel of niet zijn hersteld. Dit geeft ons inzicht of het behandelplan wel of niet gewijzigd moeten worden en wat de prognose is. Ook kan hiermee effectief besloten worden wanneer andere hulpverleners ingeschakeld moeten worden wanneer wij als fysiotherapeut niet de aangewezen hulpverlener zijn om een klacht te behandelen.

Behandeling met shockwave

De combinatie diagnostiek met echografie en behandeling met shockwave komt vaak voor en is in het meest effectief wanneer dit in combinatie met elkaar wordt ingezet. Kalkafzettingen kunnen met behulp van echografie in beeld worden gebracht en daarna kan shockwave effectief toegepast worden om het gebied te behandelen. Na een paar behandelingen shockwave kan met behulp van echografie geëvalueerd worden of de mate van weefselherstel ingezet is. Shockwave gebruiken wij onder andere bij kalkafzettingen in de schouder, achillespees of hielspoor. Lees meer onder shockwave voor informatie.