CLAUDICATIO INTERMITTENS

Claudicatio intermittens is een ziekte van de slagaders in de benen (heel soms in de armen), ten gevolge van de afzetting van plaques in de vaatwand van de slagader en van verharding of ‘verkalking’ van de wand van de slagader.
Bij claudicatio intermittens krijgt de patiënt tijdens het lopen pijn in de benen, kramp, een doof of moe gevoel in het been/de benen. De klachten kunnen in de voet, kuit, dijbeen of bil optreden. Wanneer de patiënt stilstaat  verdwijnen de klachten; loopt de patiënt weer verder dan beginnen de klachten opnieuw. Deze aandoening wordt ook wel ‘etalagebenen’ genoemd, omdat mensen regelmatig moeten stoppen vanwege de pijn en dan zogenaamd stoppen om etalages te bekijken.

Wanneer naar de huisarts?
In de volgende gevallen is het raadzaam een afspraak met uw huisarts te maken:
· Wanneer de loopafstand snel kleiner wordt
· Wanneer er pijn in de benen optreedt in rust
· Wanneer de kleur van een voet of been opvallend bleker of blauwer is dan de andere kant
· Wanneer de temperatuur van een voet of been opmerkelijk verschilt van de andere kant
· Wanneer een voet of been gevoelloos is
· Wanneer wondjes aan voet/been niet of slecht genezen

Hoe ontstaan de klachten?
Tijdens het lopen hebben spieren - in vergelijking met rust - extra zuurstof nodig. Zuurstof zit in het bloed en wordt door de bloedvaten naar de spieren vervoerd. Bij claudicatio intermittens zijn de bloedvaten in/van het been vernauwd (door slagaderverkalking). Hierdoor is de doorbloeding van het been onvoldoende om tijdens inspanning (lopen, fietsen e.d.) de gevraagde extra energie te kunnen leveren. Doordat de spieren te weinig zuurstof krijgen, ervaart u klachten in één of beide benen. Bij stilstaan komen de spieren tot rust en krijgt de doorbloeding de kans om het tekort aan zuurstof te herstellen. Daardoor verdwijnen de klachten in het been.

Wat doet de fysiotherapeut voor u?
Uit recente (inter) nationale onderzoeken blijkt, dat de kwaliteit van het leven en het vergroten van de pijnvrije loopafstand significant kan verbeteren door middel van gesuperviseerde looptraining door een hiervoor opgeleide fysiotherapeut die aangesloten is bij het ClaudicatioNet. Fysio Woldmeenthe is hierbij aangesloten. De testen en looptrainingen vinden plaats op de loopband in de oefenzaal van de praktijk.

Wat is looptraining en wat kunt u zelf doen?
Gesuperviseerde looptraining houdt in: Onder begeleiding van een hiervoor opgeleide fysiotherapeut werken aan conditie verbetering, aanpassen van de kwaliteit van bewegen middels geprotocolleerde stappen.
Al zijn de klachten vervelend zijn, ernstig hoeft het niet te zijn. Wel kunt u, indien van toepassing, stoppen met roken, afvallen en dagelijks voldoende bewegen.